Gânduri despre lume

Lupte personale (I) – renunţarea la fumat

Probabil că vedeţi zilnic reclame despre acest subiect.
De altfel, o cautare pe google după „quit smoking” returnează peste 10 milioane de răspunsuri. Astfel, renunţarea la fumat pare un exerciţiu extrem de uşor.
Şi totuşi…
Şi totuşi cunoaştem cred toţi persoane care spun că vor să se lase dar nu pot.
Cum aşa?

Acest articol este scris de o persoană care a reuşit. Care s-a lăsat de fumat. Şi care cunoaşte destule alte persoane care nu pot să facă asta.
Şi doresc să vă spun câteva din concluziile mele pe acest subiect. Cu speranţa că pot ajuta şi pe alţii.

Care sunt deci modalităţile de a te lăsa de fumat şi care sunt piedicile în acest proces?

1.) Chiar vrei să te laşi de fumat? DE CE?
Acesta este primul pas. Răspunsul la întrebarea de mai sus. Fără acest răspuns nu are rost să treci mai departe.
Pentru că nu are rost să încerci să faci ceva ce nu-i vezi rostul.
Evită motivele „generice” de genul „fumatul dăunează grav sănătăţii”. Nu te vor ajuta. Pentru că nu te interesează dacă sănătatea lui (să zicem) Ivan din Moscova este distrusă de fumat. Dacă însă eşti convins că sănătatea TA va avea de suferit… vei aborda cu totul altfel problema.
Deci: caută-ţi un motiv REAL pentru a te lăsa de fumat. Un motiv personal al tău. Doar al tău. Şi care să conteze cu adevărat pentru tine.

2.) Vrei să te laşi de fumat? Zău? DE CÂND?
Buuuun, ai motivul. Nu e momentul să te duci mulţumit la culcare. Mai trebuie să iei o hotărâre. Una nu chiar simplă. Să alegi momentul din care nu vei mai fuma.
Nu e neapărat nevoie să alegi un început de an sau o aniversare. Alege o dată cât mai apropiată. Şi ai grijă să nu ai ţigări prin preajmă în acea dată. Cel mai simplu ar fi să zici „Acesta e ultimul pachet. Mă las de fumat îndată ce-l termin”. Şi… nu mai cumpăra altul. Deocamdată cel puţin…

Cam asta ar fi procedura.
Simplu, nu?

Nu. Defel.

Pentru că urmează piedicile.

1.) Fumatul e o parte din modul tău de viaţă.
Asta e principala piedică în calea renunţării la fumat. Cafeaua o bei cu o ţigară. Când vorbeşti cu prietenii îţi aprinzi o ţigară. Când te gândeşti la o problemă presantă, mâna ta caută pachetul de ţigări. Când ai nevoie de o pauză, spui „ies la o ţigară”, când conduci singur noaptea îţi aprinzi o ţigară ca să mai treacă vremea. Ţigara face parte din viaţa ta, este prezentă practic în toate momentele vieţii tale.
Cum va arăta o zi din viaţa ta fără ea???

2.) Anturajul
Uită-te în jurul tău când fumezi. Pe cine vezi? Fumători, cel mai probabil. Sau nimeni. Sau un membru nefumător dar înţelegător al familiei.
Anturajul e important. Nu degeaba se spune „cine se aseamănă se adună”.
Te poţi închipui în acelaşi anturaj dar tu să nu fumezi?

3.) Gestul de a fuma
De gestul acesta eşti chiar mai dependent decât de nicotină! Şi dacă pentru nicotină există pansamentele alea, gesturile cu ce le înlocuieşti? Ce vei face cu mâinile, cu degetele cu care ţineai ţigara? Cu ce vei înlocui gestul de a sufla fumul? Dar gestul de a scutura ţigara?

E greu, e foarte greu să te laşi de fumat. Trebuie să-ţi schimbi stilul de viaţă, trebuie să uiţi să faci nişte gesturi pe care le repeţi de ani de zile, trebuie poate chiar să-ţi schimbi cercurile în care te învârţi.
Acum înţelegi de ce ai nevoie de o motivaţie puternică???

Şi mai e ceva:
Nu vei reuşi! Nu cred să existe cineva care, din momentul primei decizii de a se lăsa de fumat, nu a mai pus ţigară în gură. Dacă există, felicitări. Eu nu mă număr printre ei.
Reluarea unei ţigări e momentul cheie în procesul de renunţare la fumat!
El poate însemna pierderea unei bătălii sau pierderea războiului.
Tu alegi!
Revino la motivaţia de la care ai plecat.
Nu renunţa la luptă doar pentru că ai pierdut o bătălie. Rămâi cu ochii la ţinta finală! Recunoaşte-ţi slăbiciunea şi mergi înainte. Numără câte zile ai rezistat până în acest moment. Şi ambiţionează-te ca de acum încolo să rezişti măcar o zi mai mult. Gândeşte-te ce anume te-a făcut să iei încă o ţigară. Despică motivul până la baza lui şi apoi spune-ţi că acel motiv nu te va mai păcăli.

Reia totul de la început. Cu răbdare.

Vă doresc succes!

Şi mai ceva: vă va fi greu. Nu ezitaţi să căutaţi ajutor. Plasture de nicotină, cărţi despre cum să te laşi de fumat etc. Orice arma e bună în această luptă!

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s