Maşini

Auf wiedersehen, Maybach!

Conducerea grupului Daimler a anunţat în prag de sărbători că nu mai intenţionează să construiască un „urmaş” pentru actualele modele Maybach. Altfel spus, cel mai probabil în cursul anului 2013, marca Maybach va înceta să existe.

Daimler explică mai departe că grupul va rămâne prezent în clasa automobilelor de lux prin modele ale brand-ului Mercedes.
Dar ce s-a întâmplat?
Pentru că Maybach a fost o maşină extraordinară, cu indiscutabile calităţi. Şi totuşi, iată că dispare, condamnată de nişte cifre de vânzări insignifiante (în niciun an nu s-au vândut mai mult de 400 de exemplare).
Mai mult, s-o spun de la început: Maşinile Maybach nu au fost cu nimic inferioare tehnic faţă de concurenţa de la Rolls sau Bentley.

Dar iată că un produs foarte bun nu este suficient în lumea auto. Şi cu atât mai puţin în lumea maşinilor exclusiviste.
Maybach a fost un eşec pentru că şefii Daimler au eşuat în strategia de lansare a acestei marci.
Mai exact pentru că au vrut sa RE-lanseze Maybach. Au crezut că e suficient să repeţi la nesfârşit că Maybach a fost o (renumită) marcă de automobile de lux pentru ca lumea să te şi creadă. Dar, nu-i aşa?, oamenii au memorie scurtă…
Aşa că, mai ales în momentul declanşării crizei economice, faptul că Maybach a fost, cândva, o marcă de lux a valorat la fel de mult ca şi informaţia că Skoda a facut, cândva, la începuturile sale, un model luxos. Astfel că reacţia oamenilor faţă de „măreţul” trecut al lui Maybach a fost mai degrabă din categoria „aşa şi?”.
De altfel, dacă întrebaţi pe cineva ce ştie despre Maybach, 99% sigur nu au auzit de maşinile luxoase produse sub această siglă înainte de al doilea război mondial şi nici de motoarele de tancuri produse în timpul războiului. Mai degrabă ştiu că este maşina pe care Gigi Becali a vrut s-o repare cu ranga şi pe care se urcă după meciurile în care echipa lui învinge…

Re-lansat dar, de fapt, ne-lansat, Maybach nu a avut nici cea mai mică şansă să intre în competiţie cu Bentley sau Rolls-Royce, mult mai proaspete şi renumite în memoria pe termen scurt.

Sigur că şi criza economică a contat. Şi i-a luat pe diriguitorii Daimler prin surprindere (cam cum ne ia iarna pe noi :D). Maybach fusese relansată într-o perioadă de creştere economică, când produsele de lux de vindeau aproape singure. De altfel, marketingul Daimler compara prin 2000 achiziţia unui automobil Maybach cu cumpărarea unui iaht sau a unei opere de artă! Naivă abordare, pe care criza a sancţionat-o dur! Şi astfel, Maybach a apărut într-o nouă lumină: o maşină extraordinară tehnic dar care nu are nimic deosebit a spune şi costă enorm. Iar acel „nimic deosebit a spune” a devenit brusc decisiv când lumea a devenit muuuuult mai atentă la investiţii…

Dar criza economică nu este cauza principală. Ea doar a scos la lumină o strategie deficitară, o strategie care se baza pe factori exteriori (creştere economică) şi nu pe realizări proprii.
Iar greşeala managerială a celor de la Daimler-Benz este şi mai vizibilă dacă facem o comparaţie cu alt constructor auto care s-a decis cam în acelaşi timp să intre pe piaţa automobilelor de lux: grupul VW.

Grupul VW a reuşit în mai fiecare din paşii dezvoltării sale tocmai printr-o strategie perfectă.
Au integrat Bentley fără probleme. Şi asta deşi experienţa grupului în nişa automobilelor de lux se reducea la … Audi A8. Sigur că Bentley era deja un nume mare, avea un portofoliu de clienţi, marca nu a trebuit relansată. Dar VW au reuşit să păstreze neatins tot ce era apreciat de clienţii Bentley (imaginea în primul rând), ameliorând discret punctele slabe. Rezulatul? Succes!
Şi să ne uităm ce au făcut cu Lamborghini si Bugatti. Lambo era, ca şi Bentley, un nume arhicunoscut, trebuia doar relansat prin aport tehnic. Zis şi făcut. Rezultatul? Succes.

Bugatti, în schimb, e exemplul cel mai concludent. Pentru că era în aceeaşi situaţie ca Maybach. Dar şefii VW au acţionat perfect. Dacă ar fi „relansat” Bugatti în concurenţă cu oricare marcă existentă ar fi fost eşec. Dar ei au reinventat Bugatti construind un automobil total diferit de orice altceva de pe piaţă. Un automobil ce avea ceva unic pe piaţă, ceva ce poate da imagine! Iarasi succes!
Lecţia pare clară: Ca să lansezi o marcă exclusivistă care are doar o istorie undeva demult, singura şansă este să creezi un produs net mai exclusivist decat orice există pe piaţă. Maybach avea neapărată nevoie de ceva diferit. Dar n-a avut niciodată…
Cei de la Mercedes nu au procedat aşa. Şi au pierdut.
Deşi, o repet, vorbim de un produs excelent calitativ, cu nimic inferior concurenţei.

Dar…
Dar istoria e plină de produse excelente care au fost un eşec comercial. Maybach este, de acum, perla acestei colecţii nefericite…
Auf wiedersehen!

Anunțuri

Un gând despre „Auf wiedersehen, Maybach!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s