Am vizitat

Slovenia – o ţară adorabilă! (partea I)

Săptămâna trecută am petrecut 6 zile în Slovenia…
Cred că este ţara în care am petrecut cele mai multe concedii (la concurenţă cu Austria) şi nu este de mirare: aflată la distanţă mică de Timişoara (în maxim 9 ore ajungi cu maşina în orice localitate din Slovenia), Slovenia este, într-adevăr, o ţară adorabilă!

Slovenia este o ţară micuţă, o fostă republică iugoslavă. Limba slovenă este slavă, apropiată de celelalte limbi din spaţiul iugoslav (evident cu excepţia „priştinezei” adică albaneză).
Cu toate acestea, Slovenia este mult mai apropiată cultural de Austria.

Iar aceasta se vede cu ochiul liber: peisaje superbe, oraşe micuţe şi cochete, o zonă rurală foarte activă, totul îngrijit, totul rânduit frumos. Casele, cele mai multe cu 2 nivele, au toate jardiniere cu flori la geam. Curţile şi pământul ordonat lucrat de pe lângă case este martor al hărniciei poporului sloven, o hărnicie de-a dreptul tradiţională.
Slovenia este o ţară micuţă, în cea mai mare parte muntoasă. Astfel, ea este cunoscută mai ales pentru staţiunile de schi. La Kranjska Gora (cea mai cunoscută) are loc anual un concurs din Cupa Mondială la schi alpin, Bled sau Bohinj sunt alte staţiuni renumite.

Dar Slovenia are şi o mică ieşire la Marea Adriatică.
Şi slovenii, oameni gospodari, nu au nevoie de sute de km de ţărm pentru a face ceva frumos. Aşa că Portoroz este peste marea mojoritate a staţiunilor de pe imensul mal croat la aceeaşi Mare Adriatică. Plus că, imediat lângă Portoroz se află Piran, o localitate superbă pentru descrierea căreia aş folosi un articol întreg.

Şi mai sunt şi alte atracţii turistice în Slovenia!
Băile termale sunt răspândite pe tot teritoriul ţării. Şi felul îngrijit cum arată ne fac parcă şi mai mult de ruşine dacă le comparăm cu dezastrele în care au ajuns un Herculane sau chiar un Buziaş.
Şi mai sunt peşterile. Din care Postojna este cea mai cunoscută.

Dar să mă limitez la săptămâna trecută…

Noi am stat la Rogla. Este o staţiune montană (1517 m) aproape de staţiunea termală Zrece şi de orăşelul Celje.
La Rogla există un complex turistic compus din 3 hoteluri, unul cotat la 3* iar celelalte la 4 stele.

Am avut rezervată o cameră cu demipensiune la unul din cele din urmă. Preţul a fost foarte bun: 332 EUR (5 zile pentru 2 persoane cu serviciile descrise mai sus).
Serviciile sunt excelente, camerele curate, micul dejun şi cina în regim de bufet şi cu arhisuficiente opţiuni. Contra unui cost rezonabil ai acces WiFi precum şi un sistem payTV. Dar ce rost are să stai în cameră când e aşa de frumos afară?

Drumul de la Zrece la Rogla este scurt dar urcă mult. Este deci o înşiruire de serpentine când prin mijlocul pădurii, când trecând prin mijlocul unor păşuni verzi de parcă au fost vopsite de curând.
Am văzut în multe locuri semne de „atenţie căprioare” şi peste tot le-am considerat puse aşa, de complezenţă. Aici însă, seara am trecut cu maşina la nici 2 metri de o mică turmă în care erau şi pui („Bambi” cum ar veni) care coborâseră până la marginea drumului.

Hotelul este un complexe turistic-sportiv aşa că nimeni nu se poate plânge de lipsa posibilităţilor de petrecere (sănătoasă!) a timpului. Las la o parte tot imensul sistem dedicat sporturilor de iarnă şi mă refer doar la nenumăratele trasee (atât pentru mers cât şi pentru biciclişti), la superba pădure de brazi străbătută de luminişuri şi pâraie, la spaţiile de agreement din jurul hotelurilor, la terenul de fotbal „mare” samd. De altfel, în chiar zilele acestea era în cantonament acolo lotul naţional de handbal al Quatar-ului.

Menţionez doar una din drumeţiile făcute: lacul Pohorje Lovrenska jezera.
Dar ce poate fi aşa interesant la un lac?
Mărturisesc că nu aveam cine ştie ce aşteptări… ne-am ales traseul spre acest lac pentru că ni s-a părut cel mai potrivit atunci pentru timpul ce-l aveam la dispoziţie (de la hotel la lac e un drum de 70-80 de minute).
Dar când am ajuns acolo, am rămas cu gura căscată în timp ce fiori mă treceau de-a lungul spinării!
Zona aceea pare desprinsă din filmele despre începutul lumii!

Brusc şi neaşteptat deasa pădure de brazi lasă loc unui … nici nu ştiu cum să-i spun… unei zone de mărimea a cam 10 terenuri de fotbal, zonă în care cresc nişte arbori micuţi, ca nişte brăduţi-bonzai. Aceste „tufe” nu depăşesc înalţimea de 1 metru dar sunt foarte dese, iar pământul din care cresc este moale.
Din loc în loc, „tufele” sunt întrerupte de nişte bălţi din nou extrem de „primitive”, fără peşti şi în care creşte doar un fel de râie de apă. Şi totuşi, pe unele din acele bălţi erau nuferi.
Una peste alta, zona arată ca şi cum acolo ar fi avut loc un fenomen ce a distrus complet vegetaţia. Vegetaţie care a început din nou să crească dar condiţiile nu au fost prielnice decât unor specii mai mici de arbori, mai puţin „pretenţioşi”. Sau poate toată zona a fost un lac…

Oricum, e ceva ce trebuie văzut. Eu mă tot uitam în jur parcă aşteptând să iasă vreun animal preistoric din tufele acelea. Pădurea însă nu cunoaşte oprelişti, ea înaintează încet-încet şi micşorează acea zonă, parcă dorind s-o înghită. La „graniţă” sunt niste amestecuri ciudate între brazii pădurii şi tufele din zona lacului… un fel de brăduţi de statura unui om şi cu crengi ciudate.

Poate e momentul să vă mai spun un lucru despre Slovenia: slovenii au o ţară minunată dar par să nu fie preocupaţi de marketing. În afara câtorva locuri, ţara este complet necunoscută agenţiilor de turism. Odată ajuns la un hotel e suficient să căutaţi acele mici „cărticele” folosite ca reclame în holul hotelurilor. Veţi găsi descrise obiective de care n-aţi auzit niciodată dar care sunt extrem de frumoase şi interesante! Acest lac este doar un mic exemplu. Evident, acele reclame sunt toate în slovenă, nu există nicio preocupare de a le promova!

Deci am căutat informaţii despre acest lac pe internet, ca tot omul. am găsit o grămadă de site-uri în slovenă şi am decis să nu-mi pierd timpul cu tot felul de traduceri online. Vă scriu ce-am văzut şi dacă sunteţi curioşi de mai multe informaţii despre această zonă, vă las să le descoperiţi singuri. Deşi, cel mai bine, ar fi să le vizitaţi 🙂

Tot referitor la acest traseu, am fost impresionat şi de muşuroaiele de furnici din pădure. Nu numai că sunt extrem de dese dar au şi dimensiuni uriaşe, multe ridicându-se la peste 1 metru de la sol!
E drept că nu sunt un mare plimbăreţ prin păduri dar imaginea m-a impresionat!

Încă un lucru privitor la Slovenia înainte de a încheia prima parte a descrierii excursiei: Faptul că ţara este atât de „verde” şi de împădurită vine şi cu un preţ: ploaia. Dacă mergeţi în Slovenia să nu vă aşteptaţi nici în mijlocul verii la o climă ca în… Antalia. E foarte greu (dacă nu imposibil) să găseşti 10 zile consecutive fără ploaie. Chiar şi în iulie sau august puteţi avea nori şi ploaie chiar şi 2-3 zile pe săptămâna. Noi am „prins” o zi în care a plouat nonstop. O ploaie din aia bogată, cu stropi mari şi grei, o ploaie cum tare am avea noi nevoie în România zilele astea!
Când am văzut deluviul de afară mă gândeam cum or să-şi facă antrenamentul handbaliştii din Quatar.
Ei bine, nicio problemă!
Şi-au mutat antrenamentul în sala polivalentă a complexului, sală uriaşă şi la care se ajunge direct din hotel printr-un tunel. Adică fără să cadă vreun strop pe tine.
Cu adevărat complexul e impresionant! Şi bănuiesc că şi cererea e mare, la câteva sute de metri e aproape gata un alt hotel mare. Care are, la rândul lui, un teren de fotbal „ataşat”. Incredibil!
Şi, încă mai frumos, lângă terenul de fotbal exterior este o păşune unde vacile pasc liniştite, ignorând complet agitaţia sportivilor 🙂

Revin la vreme: dacă vizitaţi Slovenia, nu vă temeţi de ploaie. Ea vă va vizita oricum. Dar, credeţi-mă, aveţi ce face şi când plouă. Iar despre aceste lucruri, despre ce puteţi face pe vreme înnorată sau chiar pe ploaie vă promit să vă scriu cât de curând (poate chiar mâine). Şi voi încerca să vă port prin peşteri, prin oraşe şi prin centrele SPA.

Pe curând!

Lasă un răspuns

