Am vizitat

Los Angeles – chiar am fost acolo!

Nu cred că, după nici 3 săptămâni petrecute în L.A., aş putea scrie un ghid turistic despre „greater Los Angeles area”. Şi nici să pun o ordine în ce trebuie (musai) vizitat dacă ajungeţi pe acolo.
Ce am să fac însă este să vă povestesc ce am văzut, auzit sau înregistrat cu cele „n” simţuri. Plus să vă spun despre câteva obiective turistice pe care nu le-am mai vizitat deşi făcuseră parte din panul iniţial. Adică să vă dau motivele mele proprii şi personale de a menţine unele destinaţii şi de a renunţa la altele…

Şi haideţi să nu pierdem vremea şi să luăm la rând cele văzute… capitol după capitol…

1.) Oraşul Îngerilor – unde văzduhul e plin… dar nu de îngeri ci de elicoptere!
Dacă este ceva care mi s-a părut deosebit în L.A. este că permanent sunt elicoptere în aer. Nu cunosc rostul lor, or fi ale unor magnaţi, ale poliţiei sau ale televiziunilor, dar nici în Washington D.C. şi nici in New York City nu am văzut atâtea elicoptere. De aceea subtitlul acestui capitol mi se pare nimerit – e cea mai mare diferenţă faţă de alte metropole americane!

Los Angeles este tributar zonei (extrem de caldă) în care este construit. Astfel, zgârie-norii sunt prezenţi doar în zona centrală. În rest, oraşul e construit mai mult pe orizontală… tipic pentru zonele foarte călduroase. Oricum, plimbarea prin centru e impresionantă, în jurul tău sunt monştrii de sticlă care se oglindesc unul în celălalt. Şi jos sunt nişte gângănii minuscule, una fiind tu însuţi…

Oraşul mai plăteşte tribut şi zonei geografice în care se află. Mai exact este foarte aproape de Mexic şi aceasta este vizibil – zona „Pueblo” se mândreşte ca fiind locul unde şi-a început „viaţa” acest oraş. Erau cam 70 de mexicani care s-au aşezat acolo… acum oraşul cu tot cu suburbii depăşeşte 15 milioane de locuitori…
Da, în ciuda numelui, Los Angeles nu a fost întemeiat de spanioli, nu a început prin a fi o misiune catolică spaniolă ci o micuţă aşezare mexicană.
Dar, mai important decât apropierea de Mexic este faptul că Los Angeles este (şi asta de demult) principalul punct (port, aeroport) de intrare în SUA dinspre Pacific.
Adică dinspre Asia…
Şi asta chiar se vede!
Avem cartierul japonez. „Little Tokio”.
Avem cartierul chinezesc, „Chinatown”, străjuit de porţi ornate cu dragoni.
Avem cartierul coreean (cea mai importantă comunitate asiatică din L.A. e cea coreeană) plin de biserici de rit creştin (cel puţin auto-declarat creştin).
O plimbare prin cel 3 cartiere este foarte interesantă. observi numaidecât diferenţele între cele 3 popoare asiatice, atât de asemănătoare la… ochi.
Cartierul chinezesc e cel mai animat. Plin de centre comerciale, de localuri. Toate ieftine şi de o curăţenie îndoielnică. Mult zgomot, multe neoane, mulţi oameni.

Cartierul coreean înlocuieşte multitudinea de centre comerciale cu bisericile de care vorbeam mai sus. Iar sutele de mici comercianţi lasă loc unor afaceri mai „productive”: spălătorii, curăţătorii, reparaţii de diferite produse…

Trecerea în „little Tokio” se observă imediat. Oamenii sunt mult mai liniştiţi şi au o mină mult mai serioasă. Străzile sunt mai curate şi par mai largi, probabil fiindcă nu sunt atâţia trecători. Magazinele au un aer mai „occidental”, la fel şi localurile.

Ce este însă comun în cele 3 cartiere este, din păcate, un aer de sărăcie. Comparând cu centrul cel plin de zgârie-nori, vedem un peisaj ce nu se potriveşte cu „visul” Los Angeles. Ci mai degrabă o zonă cu reale probleme economice, zonă unde afacerile mici supravieţuiesc iar cele mari sunt pe cale de dispariţie…
Această impresie este întărită şi de drumuri.
Drumurile sunt clar mai proaste decât pe coasta de Est.
Gropi, crăpături, indicatoare ruginite… impresia e că bugetul local are dificultăţi în a strânge suficienţi bani. Când îmi amintesc de micile magazine din cartierele asiatice, cam înţeleg de ce…
Dar să revenim în centrul oraşului…
La Primăria din Los Angeles mai exact. Un obiectiv ce merită vizitat!

Şi asta pentru că turiştii au la dispoziţie ultimul etaj al înaltei clădiri. Etaj cu o terasă de jur-împrejur. Perfect pentru o superbă panoramă a oraşului. Perfect pentru poze, de asemenea. Partea mai … neaşteptată la acest peisaj este … poluarea! Los Angeles este un oraş foarte poluat. De aici, de sus, în orice direcţie te uiţi, orizontul se pierde într-un nor gălbui. Mai puţin spre munţi… Credeţi-mă, este chiar demoralizant 😦
Un etaj mai jos găsiţi o excelentă expoziţie cu picturi ale primarilor oraşului de când… există primărie în Los Angeles. Sub fiecare portret se precizează perioadele în care respectivii au condus destinele acestui oraş precum şi principalele lor realizări. Este o modalitate excelentă de a descoperi istoria acestui oraş! Veţi găsi aici anii în care s-au înfiinţat (sau reorganizat) serviciile Primăriei, de la poliţie la pompieri sau salubritate, istoria diferitelor evenimente ce au tulburat oraşul sau care au însoţit boom-ul L.A. până ce a ajuns, de la acel Pueblo de 70 de locuitori la cei 15 milioane de asiatici, mexicani şi câţiva caucazieni care compun azi această metropolă.

Musai de văzut în Los Angeles:
– centrul oraşului
– Primăria (cu urcare la ultimul etaj şi galeria primarilor)
– cartierele asiatice
– zona Pueblo şi parcul central (apropos, cam puţine spaţii verzi!)
– clădiri de văzut/pozat: sediul LAPD (deci eu nu credeam că o poliţie locală poate avea un asemenea sediu! Los Angeles Police Department îmi pare o organizaţie mai avută decât mai toate firmele din L.A.!), clădirea Walt Disney Concert Hall, Los Angeles Jewelry District

Cum să vizitaţi L.A.:
Parcaţi într-o parcare publică (aprox 10 USD pe zi) şi folosiţi cu încredere metroul, circulă foarte bine şi distanţele sunt (mult prea) mari de bătut cu piciorul. Pentru o eficienţă şi mai mare, există variante de hop-in / hop-off, adică linii de bus care opresc în punctele cele mai interesante şi te poţi coborî sau urca oriunde, oricând. Costă cam 50 USD pentru 2 zile. Care 2 zile e un minim pentru a vedea şi digera totul.
După câte elicoptere brăzdează cerul oraşului sunt convins că există şi varianta tururilor cu astfel de mijloace de transport. Noi n-am căutat, deci nu pot nic să vă spun un preţ…

Încă ceva: mergând dinspre zona de zgârie-nori spre Primărie am găsit un … teleferic! Oraşul nu e perfect plan, astfel unele străzi sunt mai „jos” decât altele. Şi iată că o astfel de „diferenţă de nivel” a fost „rezolvată” printr-un teleferic. Acum mulţi ani pentru că „utilajul” e de-a dreptul romantic. Puţini îl folosesc, distanţa ce o parcurge nu e mare, dar mi-a fost haios să ne dăm cu el 🙂

Cam atâta despre oraşul îngerilor…

Din următorul capitol atacăm zonele „anexe”: Hollywood, Santa Monica etc.

P.S.: îmi cer scuze că am întârziat atâta cu acest articol… Vremea asta ciudată m-a păcălit, aşa că am bolit câteva zile… sper că voi sunteţi bine!

4 gânduri despre „Los Angeles – chiar am fost acolo!

    1. Nu prea stiu ce sfaturi sa iti dau, eu nu mi-am propus sa ma mut definitiv in US. Totusi, cred ca e bine sa contactezi comunitatea romaneasca de acolo. De asemenea, cand iti cauti cazare, uita-te bine la vecini. Daca te trezesti intr-un cartier „specific” (gen coreean) s-ar putea sa te simti stingher.
      Una peste alta, e un loc frumos de locuit. Dar nu in „inima” LA, acolo e prea poluat (cel putin dupa gusturile mele)

  1. Eu intentionez sa merg in 1 iunie fara nici un itinerar si m-a incurajat art. Tau cu autocarul hop in/hop off. Ai mai vazut ceva special?
    Am 4 zile la dispozitie. Merci, Cristina.

    1. Da, am mai vazut ceva superb: plajele! Doar ca pur si simplu nu am avut timp sa scriu postul depsre plaje 😦
      Oricum, una din liniile lui hop on – hop off trece si prin zona de plaje. Musai de mers acolo! Plus vizitat Venice! In „spatele” plajei este o zona rezidentiala amenajata pe malul unor canale artificiale, o plimbare pe acolo e super!

      P.S.: poze de la plaje le gasesti la mine pe facebook

Lasă un răspuns

