Maşini

O lună la volanul lui Ford Mondeo. Viitorul Ford Mondeo…

Luna septembrie am petrecut-o (din nou) pe tarâmuri americane.
De data aceasta încep istorisirile nu cu aspecte turistice ci printr-un … drive test.
Drive test cu Ford Fusion.
Adică drive test cu … Ford Mondeo. Viitorul Ford Mondeo.

Dar să încep prin a lămuri problema numelui acestui model de Ford.
Din motive istorice denumirea modelelor Ford in SUA şi în Europa diferă până la … confuzie. Ford SUA şi Ford Europa aveau o ofertă de modele total diferite şi asta datorită cerinţelor diferite pe cele 2 continente (pieţe).
Dar, din motive de cost reduction, conducerea Ford a anunţat apariţia unor modele „globale”. Iar „europeanul” Ford Mondeo face parte din acestea.
Doar că… doar că Ford SUA vindea de ceva vreme un model de dimensiuni şi specificaţii asemănătoare, model denumit peste ocean Ford Fusion.
Decizia logică a fost ca aceste 2 modele să devină „surori” (gemene!), iar lansarea noilor modele de Ford Fusion (SUA) şi Mondeo (Europa) să se succeadă la scurt timp.

Dar socoteala de acasă nu se potriveşte cu cea din târg.
Mai ales pe vreme de criză…
Pentru că, în timp ce Ford SUA vinde tot mai bine, Ford Europa suferă. Iar problemele Ford Europa au dus la decizii de economii. Adică reducerea capacităţilor de producţie şi amânarea lansării de noi modele. Victima: Ford Mondeo.
Astfel, astăzi Ford vinde în Europa un Ford Mondeo apărut pe piaţă acum mai bine de 8 ani (desigur, a fost un facelift între timp) pe când noul Ford Mondeo are un succes nebun în SUA sub numele de … Ford Fusion!

Şi pentru conformitate, hai să punem şi o poză cu Ford Mondeo vândut actualmente în Europa:

Nu ştiu ce părere aveţi voi, dar „cel nou” arată clar mai bine!
Şi încă data de lansare a „noului” Ford Mondeo în Europa nu e clară!

Aşa am ajuns eu să folosesc timp de 4 săptămâni noul Ford Mondeo.
Cu ajutorul lui Avis USA şi a unui client cârcotaş. Hia să v-o povestesc şi pe asta, chiar dacă întind un pic articolul: Ajunsesem în aeroport, trecusem neaşteptat de rapid de vama americană şi stăteam cuminte la coadă la Avis să-mi iau maşina. Evident că rezervarea mea nu era la clasa lui Mondeo (deşi în america se numeşte Fusion, am să folosesc numele de Mondeo pentru că na… cititorii blogului sunt, în majoritate, în Europa :-D). Înaintea mea era o singură persoană. Un om mai în vârstă, pasămite om de afaceri, că tare era grăbit să-şi ia maşina. Plus că da, el avea rezervare în clasa medie… Problema era că, surprinzător sau nu, AVIS-ul de la aeroportul JFK nu avea nicio maşină disponibilă! Curtea era plină de maşini, dar nu erau pregătite de închiriere (trebuiesc verificate, spălate, completat uleiuri şi alte lichide, parfumate etc). Aşa că omul de afaceri e anunţat că maşina vine în 2 minute…
Evident că „în 2 minute” e doar o expresie, nu un angajament. Aşa că după vreun sfert de ceas omul (de afaceri, da?) se enervează! Cum adică aştia îi consumă timpul lui preţios şi mai sunt şi neserioşi cu termenele???
Să vină managerul!
După încă vreo 10 minute de fierbere apare şi managerul şi cei doi se duc într-un birou pentru a se certa în voie.
Doar că, la nici un minuţel după ce omul de afaceri dispăruse în biroul managerului (cerând probabil despăgubiri serioase pentru preţiosul său timp pierdut), un Ford Mondeo alb, nou-nouţ şi strălucind de curăţenie este parcat în faţa biroului de închirieri.
Eu chiar ajunsesem la rând…
Şi doamna de la ghişeu îmi zice: „Până se termină cearta la manager pregătim noi încă o maşină. Acum, dacă asta-i gata… ia-o dumneata! Fără costuri suplimentare, chiar dacă rezervarea e pentru 2 clase mai jos”. Cooool!

Aşa că mi-am înşfăcat bagajul şi am ţâşnit spre limuzina strălucitoare ce avea să-mi fie companion timp de 4 săptămâni.

Interesant este că acum un an şi ceva, când îmi căutam maşină, o variantă cu care am „cochetat” mult a fost chiar Ford Mondeo, model pe care l-am analizat şi testat destul de mult atunci, mi-e uşor deci să compar modelul vechi cu cel nou.

1.) Aspect exterior
Noul Mondeo este clar mai aspectuos. Deşi maşina rămâne masivă, designul exterior e mai rafinat, ascunzând mai bine dimensiunile impozante. Grila faţă e „inversată”, „gura” hexagonală de tip Aston Martin e acum mai sus eliminând efectul vizual de „greoi” al actualului model. Farurile si proiectoarele de ceaţă au primit şi ele forme mai … delicate, capota e mai nervurată… totul în slujba obţinerii unui efect de slăbire. Măcar vizual…
Linia laterala, forma uşor prelucrata a celui de-al 3-lea geam lateral, stopurile subţiate şi alungite… totul se încadrează obiectivului de a elimina senzaţia de masivitate exagerată a fostului (actual) model.
Una peste alta, schimbările de design exterior sunt minimaliste dar de efect. Maşina se recunoaşte imediat a fi Ford Mondeo dar şi se vede că e modelul nou. Un punct bun ţinând cont că păstrarea spaţiului interior pare că a fost prioritară.

2.) Aspect interior
Schimbările la interior sunt în ton cu cele de la exterior. Cuvântul cheie: rafinare.

A dispărut uriaşul volan de la actualul model, tabloul de instrumente, ecranul multimedia, consola centrală, toate arată mai bine. Chiar şi maneta schimbătorului de viteze are un design modificat. Şi tot în bine.
Da, s-au modificat si gurile de aerisire. Ca design poate arată mai „serios”, mai potrivit cu o limuzină. Dar funcţionalitatea… o vai! Dar despre aceste aeratoare am să vorbesc mai pe larg. La rubrica de critici…
Maşina mea era pregătită pentru acel om de afaceri (dacă ţineţi minte povestea de la Avis). Aşa că era full-options. Nivel de echipare Titanium, trapă, full-electric, scaune cu încălzire, totul în piele etc. Superb!
Doar că nu mă pot pronunţa cum vor arăta modelele mai de la baza gamei…
Spaţiul interior este imens. La fel şi portbagajul. Dar aceste calităţi sunt prezente şi la vechiul model. Bine însă că s-au păstrat şi noul Mondeo rămâne acelaşi model ideal pentru familii. Ba chiar, rafinarea designului exterior face din această maşină şi o interesantă propunere ca maşină de servici pentru management-ul superior!

3.) Motorizarea
Fiind în SUA e evident că nu putea fi vorba de o motorizare diesel. La americani, motorizările diesel sunt o raritate. Abia dacă un sfert din pompe vând şi motorină (şi cred că în zonele rurale procentul e şi mai mic).
Maşina aceasta avea deci un foarte modern benzinar de 2000 cmc. Turbo. Din seria de succes EcoBoost.
Altfel spus, sub capota aveam o herghelie de 231 cai putere! Frumooos! Şi dacă aş fi alimentat cu benzină premium, promisiunea Ford vorbeşte de 240 CP!
Acuma na… sunt buni şi 231, mai ales că bugetul de combustibil mi-era fix 😀
Motorul e senzaţional. Dar rămâne un motor turbo. Adică are acel „lag” la începutul accelerării. Dar, odată ce turbină începe a-şi pricepe scopul… vai! Maşina ţâşneşte cu o vigoare de-a dreptul surprinzătoare! Dacă ai în gând masivitatea maşinii, mai bine evită kick-down-ul. Ai parcurs o distanţă mare şi ai ajuns la viteze ridicate până ce-ţi dai seama ce ţi s-a întâmplat!
La asemenea dezvoltare a cuplului motor aş fi preferat o cutie de viteze mai performantă. Deşi schimbarea e suficient de rapidă, cutiei acesteia (automată cu 6 trepte) i-ar fi prins bine o treaptă suplimentară cât şi un comportament mai lin.

4.) Cum se conduce
Noul Mondeo este o maşină destul de contrastantă. Este masivă şi poate fi foarte confortabilă. În acelaşi timp, trenul de rulare poate duce mult. Puterea e transmisă la roţi rapid şi eficient. Merită, de altfel, nişte cauciucuri performante.
Totuşi, la noi nu cred că va cumpăra nimeni Ecoboost-ul de 230 CP. Motoarele Diesel vor fi preferate. Cu ele, Mondeo va fi unul din regii confortului. Dar maşina are reale capacităţi sportive! Doar că… să fim serioşi! Ce să faci cu sportivitatea la aşa o namilă??? Dar pentru drive test să cereţi o maşină echipată cu benzinarul turbo de 2 litri! Vă veţi distra un pic şi apoi puteţi cumpăra liniştiţi un diesel.
Scaunele sunt destul de confortabile dar fără să uimească. Volanul şi principalele comenzi sunt la îndemână. Centrala multimedia este modernă, este de tip touchscreen dar nu este un model de ergonomie. Trecerea de la un meniu la altul e greu de făcut fără a-ţi abate privirea de la drum. Noroc că principalele comenzi pot fi accesate şi de la butoanele de pe volan.
Direcţia e bine echilibrată. Nici prea greoaie dar nici prea uşoară. Un plus faţă de Focus a cărui direcţie nu mi-a plăcut. La noul Mondeo se potriveşte mai bine cu un condus mai relaxat. Aşa cum de altfel pare să fie gândită maşina.
Frânele sunt bune, dau siguranţă.
Odată căzută seara luminile par oarecum slabe şi insuficient de bine reglate.

Una peste alta, nu mă mir că acest model are un imens succes în SUA. Punctul său forte este echilibrul trenului de rulare într-o piaţă (cea americană) unde concurenţa are sau „bărci” sau limuzine pseudo-sportive. Adică sau te legeni la fiecare curbă sau îţi zdruncini rinichii la fiecare hop.
La puncte negative aş trece dimensiunile un pic prea mari pentru gusturile mele şi momentele de acalmie dinaintea exploziei turbinei.
Dar cum se conduce nu e totul…

5.) Cum te simţi în noul Mondeo
Sigur că maşina asta era full-options. Aşa că da… te simţi bine în ea.
Totuşi… chiar şi la acest model de top nu am putut ignora efectele „cost reduction”.
Sigur că orice constructor auto încearcă să-şi eficientizeze costurile. Fiecare cent economisit pe maşina se transformă în mii de dolari pe an. Darmite când reuşeşti să economiseşti dolari întregi!
Şi reducerile de costuri care m-au deranjat pe mine la noul Ford Mondeo sunt următoarele:
a.) Portbagajul
Nu, nu mă refer la o capitonare incompletă. Aş înţelege aşa ceva. Însă sistemul care ţine deschis portbagajul a fost făcut fără niciun element serios de susţinere (aer comprimat). Doar un sistem mecanic. Fragil pentru că dacă maşina e oprită în pantă cu partea din faţă mai sus… pur şi simplu portbagajul nu stă deschis! Din nefericire, locul unde parcam era în pantă… Imaginaţi-vă surpriza mea când am încercat să scot laptop şi cumpărături din imensul portbagaj al cărui capac tot cădea pe mine! Enervant! O economie meschină! Care sper să nu se regăsească şi pe maşinile ce vor fi vândute în Europa
b.) Gurile de aerisire
Le menţionam la „interior”. Arată bine dar sunt stupide. Nu există niciun buton care să regleze cantitatea fluxului de aer! Poţi modifica doar direcţia. Desigur, dacă dai butonul de direcţionare a fluxului până la capăt în lateral practic blochezi complet fluxul de aer. Dar să fim serioşi… asta-i soluţie??? Din păcate, sunt convins că exact aşa vor fi si modelele vândute în Europa…
Ar mai fi cauciucurile care erau slăbuţe (deşi erau Continental). Dar astea na… le poţi schimba dacă nu-ţi plac…

Concluzie: Viitorul Ford Mondeo este o maşină reuşită! Când va ajunge în Europa, clienţii vor găsi un Mondeo mai arătos, mai elegant, cu acelaşi imens spaţiu interior şi cu un foarte bun tren de rulare.
Din păcate vor găsi şi urmele încercărilor Ford de a minimiza costurile de producţie. Se poate trece peste aceste probleme? Depinde de la om la om. Pe mine personal m-au deranjat foarte mult!

Anunțuri

4 gânduri despre „O lună la volanul lui Ford Mondeo. Viitorul Ford Mondeo…

  1. Claudiu..frumos review:) Referitor la minusuri..ai incercat sa ridici portbagajul la maxim si sa il mentii acolo 2-3 secunde si apoi sa verifici daca sta? legat de gurile de aerisire….din cate stiu eu masinile generatie after 2012 care au climatronic nu mai permit reglarea cantitatii de aer..ci doar a directiei fluxului…in mod normal daca setezi temperatura dorita pe mod ‘auto’…pompa de aer stie sa bage aer in functie de termostat…daca dezactivezi ‘auto’…in mod normal cantitatea de aer o reglezi ‘manual’ de undeva din consola centrala (la ford cred ca e o rotita).

    1. Am verificat, am verificat… nu sta nicicum. Adica sta daca masina e pe loc drept sau in panta mica. Dar altfel… nope.
      Ideea e sa poti regla cantitatea de aer pentru fiecare aerator. E practic si chiar necesar mai ales ca aerul poate sufla in orice directie in functie de forma interiorului. In fine, poate ca e un feature nu un bug… 🙂

  2. De la clasa din care face parte masina asteptarile sunt pe masura. Portbagajul ar trebui sa se deschida/inchida din buton nu sa trebuiasca sa il tii cu mana(s-au inspirat de la dacia?).
    Partea cu aeratoarele… penibil. S-au inspirat din functionalitatea celor de pe dacia(nu cred ca exista altele mai low-cost). Again(chiar daca e vorba de alta clasa)? De filtre si noise-reduction in zona aia nici nu mai intreb…
    Te legi de cauciucuri, zici ca-s slabute si ca is conti dar asta nu spune nimic. ?!
    Data viitoare sa faci poze care sa evidentieze bunele si mai putin bunele 🙂
    As fi preferat sa detaliezi mai multe aspecte ale masinii, cum ar fi: antifonare, calitatea materialelor, plasticelor; ergonomia butoanelor, scaunelor, tetiere(la loganul pe care lam detinut, absolut toate vibratiile se transmiteau in scaune si tetiere…horror), vizibilitate oglinzi, geamuri, luneta, compartimentare, locuri depozitare…stii tu !
    Asteptam urmatorul test !
    😉

    1. Multumesc de comentariu si de observatii.
      Intr-adevar, mai erau lucruri multe de detaliat, dar am incercat sa limitez marimea articolului.
      Incerc sa raspund pe scurt aici: masina e silentioasa dar aici ajuta si faptul ca benzinarul e mai linistit in functionare. De scaune cred ca am scris, sunt OK dar fara plus. Una peste alta masina se preteaza drumurilor lungi, e confortabila, atat ca tren de rulare cat si in ceea ce priveste scaunele si ergonomia „de baza”. Plasticele sunt de buna calitate, nu pot reprosa nimic.
      Vizibilitatea plateste tribut masivitatii masinii, dar oglinzile laterale mai compenseaza.
      Ford are o inovatie aici, „oglinda in oglinda”: in partea inferioara spre exterior a oglinzilor laterale este inserata o oglinda suplimentara care ar trebui sa acopere unghiul mort. Ideea e buna dar functionalitatea… e perfectibila.
      Pe timp de zi e super, chiar poti vedea si unghiurile moarte. Noaptea insa… e derutant. Vezi luminile masinii din spate atat in oglinda laterala „mare” cat si in cea mica iar in cazul unui trafic intens (multe lumini) nu mai reusesti sa „intelegi” cele 2 imagini.
      Intr-adevar, acest punct e important, ar trebui sa il adaug la articol!
      Locurile de depozitare sunt spatioase, dar similare cu cele ale vechiului model, nicio inovatie aici.

      Multumesc inca odata pentru observatii!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s